چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نیرو از برنامه‌ریزی بخش آب کشور برای افتتاح سد‌های جدید و افزایش ذخایر آبی کشور به میزان حداقل 2 میلیارد مترمکعب در سال جاری، خبر داد.

مهندس سید پرویز فتاح روز چهارشنبه در حاشیه دهمین سمینار بین‌المللی مدیریت مشارکتی آبیاری در تهران، در جمع خبرنگاران گفت: برای اولین بار با مجوز رئیس جمهور قرار است سالانه یک میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای توسعه ظرفیت آب کشور اختصاصی یابد.

وی افزود: انتظار می‌رود امسال حداقل 500 میلیون دلار از این اعتبار قطعی شده و طی چند ماهه اول سال در اختیار بخش آب وزارت نیرو قرار گیرد. وی تاکید کرد، به موجب این مجوز برای مدت چند سال وزارت نیرو می‌تواند از این ظرفیت مالی داخلی و خارجی و نیز صندوق ذخیره ارزی استفاده کند تا بدین ترتیب خواست عمومی کشور مبنی بر تحقق اهداف توسعه‌ای محقق شود.

فتاح با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی سدهای کشور بیش از 30 میلیارد مترمکعب است، افزود: هم اکنون بالغ بر 22 میلیارد مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور ذخیره شده است.

وی تاکید کرد، اینکه ظرفیت سدهای کشور کامل نمی‌شود، به سبب رعایت ملاحظات ایمنی سد‌ها، میزان برف باقیمانده روی کوه‌ها و احتمال جاری شدن سیلاب‌ها و جلوگیری از سرریز شدن سد‌ها است. 

وزیر نیرو در ادامه میزان آب مصرفی در بخش‌های مختلف کشور اعم از شرب، کشاورزی و صنعتی را بیش از 100 میلیارد مترمکعب در سال اعلام کرد و گفت: از این میزان 93 درصد در بخش کشاورزی و 6 درصد در بخش شرب، صنعتی و سایر بخش‌ها به مصرف می‌رسد.

وی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است با مهار آب‌ها میزان استحصال آب در کشور به 130 میلیارد مترمکعب برسد.

فتاح اظهار داشت: شاید بهتر باشد که به جای تاکید به صرفه‌جویی در مصرف آب شرب، به اجرای طرح‌های صرفه‌جویی در بخش کشاورزی توجه شود.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو نیز گفت  امسال عملیات اجرایی 10 سد با سرمایه‌گذاری خارجی و فاینانس آغاز می‌شود که در مرحله اول 5 سد به مناقصه گذاشته می‌شود.

رسول زرگر  درخصوص برنامه‌های آینده وزارت نیرو گفت: ظرف دو هفته آینده قرارداد 2 میلیارد دلاری با طرف چینی برای احداث تعدادی سد امضا می‌شود. 

به گفته زرگر، سدهای خدافرید با آذربایجان، سد برق آبی با ارمنستان و سه سد برق آبی بر روی رودخانه ارس از جمله سدهای مشارکتی در دست ساخت با کشورهای همسایه است که سد خدافرید ظرف 2 ماه آینده آبگیری می‌شود.

کد خبر 21079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز